וזאת לדעת לכל בר דעת שאני מפני שהיתה היריעה קטנה מהכיל הצורה כפי שיעורה וכמדתה לכל רוח הראויה לה ושתהיה הכל במדת שיעור וקצבה אחת, ושתהא יחס וערך אחד ביניהם בין כל המדות והשיעורים כאשר היה מן הנאות והראוי, ובאופן שעשיתי בתמונה וצורה הכוללת לצורת הבית שחברתי על בנין שלעתיד יבנה ויכונן בב"א, כי שם עשיתי הכל על טרך יחס ודמיון אחד, שקבצתי מרחק מחוגה לשש אמות ועל פיה יסבו בלכתן כל המרחקים על הרוחב ועל האורך. אבל פה לא עשיתי מאומה על זה התואר, מפני מדת הנייר, כי לא רציתי לחבר ציור לחבר ציור אחד שיהיה לו מדת האורך והרוחב כפי השיעור מפני שהיה צריך לכרכו ולקפלו ולעשותו קמטים וע"י כן נקל לו ההפסד והקרע מבין הקמטים והכפילות ועל כן בחרתי לי יותר להעמיד הצורה על הנייר כמדתו שבכל הספר אע"פ שלא יבואו כל המדות על שיעור קצב ויחס אחת. והמשכיל יבין.
א. הר הבית ת"ק אמה על ת"ק אמה. רובו מן הדרום. ושני שערים שם ונקראו שערי חולדה (רפ"ב ובפ"ק משנה ג)
ב. שני לו מן המזרח. ושער המזרחי עליו שושן הבירה צורה (שם)
ג. ג' לו מן הצפון. ושם שער נקרא טדי ולא היה משמש כלום. (שם)
ד. מעוטו מן המערב. ושם שער נקרא קיפונוס (שם)
ה. סורג גבוה י' טפחים. ובו נפרצו י"ג פרצות שפרצום מלכי יון
ו. עזרת הנשים היתה אורך קל"ה על רוחב קל"ה (שם משנה ה')
ז. בדי מקצעותיה חצרות של מ' מ' אמה. ודרומית מזרחית היא היתה לשכת הנזירים. (שם)
ח. מזרחית צפונית היתה היתה לשכת העצים. (שם)
ט. צפונית מערבית היא היתה לשכת מצורעים. (שם)
י. מערבית דרומית היא היתה נקראת לשכת בית שמנים. (שם)
יא. שער נקנור הוא שער המזרחי של עזרת ישראל. ט"ו מעלות עולות מעזרת נשים לעזרה זו (שם ופ"ק משנה ד)
יב.. וב' לשכות היו לו לשער. א' מימינו והיא לשכת פנחס המלביש (שם)
יג. ואחת משמלאו והיא לשכת עושי חביתין (שם)
יד. ולשכות היו תחת עזרת ישראל ופתוחות לעזרת הנשים ששם הלוים נותנים וכו' (פ"ב משנה ו')
טו. עזרת ישראל היתה אורך קל"ה על רוחב י"א (שם)
טז. מעלה גבוה אמה באורך כל העזרה. והדוכן נתון עליה ובה ג' מעלות של חצי אמה (שם)
יז. וכן עזרת כהנים היתה אורך קל"ה על רוחב י"א (שם)
יח. המזבח ל"ב על ל"ב . עלה אמה וכנס אמה זה היסוד עלה ה' וכנס אמה זה הסובב. מקום הקרנות אמה מזה ואמה מזה. מקום הלוך רגלי הכהנים אמה מזה ואמה מזה (רפ"ג)
יט. וכבש היה לדרומו של מזבח ל"ב על רחב י"ו (שם משנה ג)
כ. שני שלחנות במערב הכבש אחד של שיש ואחד של כסף (פ"ו דשקלים משנה ד')
כא. מקום אמה על אמה וטבלא של שיש וטבעת היתה קבועה בה (פ"ג מ"ג)
כב. בין הכבש לכותל י"ב [אמות] ומחצה (פרק בתרא משנה ב)
כג. מן המזבח לטבעות ח' אמות (שם)
כד. וטבעות היו לצפונו של מזבח ו' סדרים של ד' ד' ומקומן כ"ד אמות (מ"ה פ"ג ופ' בתרא שם)
כה. מן הטבעות לננסין עם מקום השלחנות שמונה [אמות] (שם)
כו. בית המטבחים ובו ננסין ומקומן י"ב ומחצה (שם)
כז. מן הננסין ולכותל העזרה ח אמות (שם)
כח. ו' לשכות היו בעזרה. שבדרום סמוכה למזרח לשכת המלח (שם מ"ג)
כט. לשכת הפרוה [ועל גגה בית הטבילה לכה"ג ביוהכ"פ] (שם)
ל. לשכת המדיחין. ומשם מסיבה עולה לגג בית הפרוה (שם)
לא. שבצפון סמוכה למזרח לשכת הגזית. חציה בקדש וחציה בחול ופתוחה לחול ולקדש (שם מ"ד)
לב. לשכת הגולה (שם)
לג. לשכת העץ והיא לשכת פלהדרין ופתוחה לחול (שם)
לד. שער בית המוקד ובית המקדש כיפה ובית גדול היה ושנים שערים היו לו אחד פתוח לחיל ואחד פתוח לעזרה. וד' לשכות היו בבית המוקדש שתים בקדש ושתים בחול (פ"ק מ"ה-ו-ז-ח)
לה. מערבית דרומית לשכת טלאי קרבן (שם מ"ו)
לו. דרומית מזרחית לשכת לחם הפנים (שם)
לז. מזרחית צפונית בה גנזו בית חשמונאי את אבני המזבח ששקצוהו מלכי יון (שם)
לח. צפונית מערבית בה יורדים לבית הטבילה ושם מדורה שמתחממים בה ולשכת המוקד היא קרויה (שם)
לט. מקום היה שם אמה על אמה וטבלא של שיש וטבעת היתה קבועה בו ושלשלת שהמפתחות היו תלויה בה (שם מ"ט)
מ. שער הקרבן (פ"ק מ"ה וס"ב)
מא. שער הנצוץ וכמין אכסדרה היה ופתח היה לו לחיל (פ"ק מ"ה)
מב. ג' שערים בדרום סמוך למערב שער הדלק (פ"ק מ"ד וספ"ב)
מג. שער הבכורות (שם)
מד. שער המים (שם)
מה. לשכת בית אביטנס בצד שער המים. כמו שכתבנו גבי לשכת עץ בסוף מכילתין
מו. הכיור היה בין האולם ולמזבח ומשוך כלפי הדרום (פ"ג מ"ו)
מז. בין האולם למזבח כ"ב אמה וי"ב מעלות היו שם (שם)
מח. כותל האלם עוביו ה' [אמות] ופתחו ברוחב ב' [אמות וחמש אמלתראות על גביו] (ספ"ד ופ"ג מ"ז)
מט. והאולם אחד עשר רוחב ממזרח למערב על אורך שבעים אמה מצפון לדרום (ספ"ד)
נ. בית החליפות ט"ו אמה מן הצפון וכן לדרום (שם)
נא. ב' שלחנות באולם מלפנים על פתח הבית אחד של שיש ואחד של זהב. (פ"ו דשקלים מ"ד ופי"א דמנחות מ"ז)
נב. כותל ההיכל [עביו] שש. ופתחו ברוחב עשר (רפ"ד בסופו)
נג. ותוכו מ' אמה באורך ממזרח למערב וברוחב כ' מצפון לדרום (שם)
נד. מקום היה שם מימין הנכנס בטבלא של שיש וטבעת היתה קבועה בה כדי להגביהה כדי ליטול עפר מתחתיה ולתת במי המרים (סוטה פ"ב מ"ב)
נה. שני כני זהב היו בהיכל שכ"ג היה מניח עליהם ביה"כ דם הפר ודם השעיר בצאתו מבית קדש הקדשים (יומא פ"ה מ"ג ד). ומסתברא דבצפון היו (ע"ש מ"ה)
נו. המנורה בדרום משמאל הנכנס [ומעלה לפניה]
נז. אמה טרקסין (פ"ד)
נח. בית קדש הקדשים עשרים על עשרים (שם)
נט. אבן היתה שם ושתייה היתה נקראת (יומא פ"ה מ"ב)
ס. כותל ההיכל שש לצפון וכן לדרום. לרש"י עוביו שש. להרמב"ם יש בו חלל (ספ"ד ושם משנה ג')
סא. התא שש לצפון וכן לדרום (שם). ובכל אחד פשפש
סב. כותל התא חמש לצפון וכן לדרום ובהא פליגי נמי רש"י והרמב"ם (שם)
סג. המסבה ג' לצפון לרדום נקראת בית הורדת המים (שם)
סד. הכותל ה' לצפון וכן לדרום ופליגי נמי רש"י והרמב"ם (שם)
(סה. כותל ההיכל למערב ו' וכמחלוקתם של רש"י והרמב"ם בשל צפון ודרום וכן מחלוקתם גם בזו (שם
סו. והתא שש (שם)
סז. וכותל התא ה' למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה (שם)
סח. אחת עשרה [ממזרח למערב] לאחורי בית הכפורת (רפ"ה)
. ובכאן הנני לסימנים מסיים, ועלו כלם למספר חיים.
ב. שני לו מן המזרח. ושער המזרחי עליו שושן הבירה צורה (שם)
ג. ג' לו מן הצפון. ושם שער נקרא טדי ולא היה משמש כלום. (שם)
ד. מעוטו מן המערב. ושם שער נקרא קיפונוס (שם)
ה. סורג גבוה י' טפחים. ובו נפרצו י"ג פרצות שפרצום מלכי יון
ו. עזרת הנשים היתה אורך קל"ה על רוחב קל"ה (שם משנה ה')
ז. בדי מקצעותיה חצרות של מ' מ' אמה. ודרומית מזרחית היא היתה לשכת הנזירים. (שם)
ח. מזרחית צפונית היתה היתה לשכת העצים. (שם)
ט. צפונית מערבית היא היתה לשכת מצורעים. (שם)
י. מערבית דרומית היא היתה נקראת לשכת בית שמנים. (שם)
יא. שער נקנור הוא שער המזרחי של עזרת ישראל. ט"ו מעלות עולות מעזרת נשים לעזרה זו (שם ופ"ק משנה ד)
יב.. וב' לשכות היו לו לשער. א' מימינו והיא לשכת פנחס המלביש (שם)
יג. ואחת משמלאו והיא לשכת עושי חביתין (שם)
יד. ולשכות היו תחת עזרת ישראל ופתוחות לעזרת הנשים ששם הלוים נותנים וכו' (פ"ב משנה ו')
טו. עזרת ישראל היתה אורך קל"ה על רוחב י"א (שם)
טז. מעלה גבוה אמה באורך כל העזרה. והדוכן נתון עליה ובה ג' מעלות של חצי אמה (שם)
יז. וכן עזרת כהנים היתה אורך קל"ה על רוחב י"א (שם)
יח. המזבח ל"ב על ל"ב . עלה אמה וכנס אמה זה היסוד עלה ה' וכנס אמה זה הסובב. מקום הקרנות אמה מזה ואמה מזה. מקום הלוך רגלי הכהנים אמה מזה ואמה מזה (רפ"ג)
יט. וכבש היה לדרומו של מזבח ל"ב על רחב י"ו (שם משנה ג)
כ. שני שלחנות במערב הכבש אחד של שיש ואחד של כסף (פ"ו דשקלים משנה ד')
כא. מקום אמה על אמה וטבלא של שיש וטבעת היתה קבועה בה (פ"ג מ"ג)
כב. בין הכבש לכותל י"ב [אמות] ומחצה (פרק בתרא משנה ב)
כג. מן המזבח לטבעות ח' אמות (שם)
כד. וטבעות היו לצפונו של מזבח ו' סדרים של ד' ד' ומקומן כ"ד אמות (מ"ה פ"ג ופ' בתרא שם)
כה. מן הטבעות לננסין עם מקום השלחנות שמונה [אמות] (שם)
כו. בית המטבחים ובו ננסין ומקומן י"ב ומחצה (שם)
כז. מן הננסין ולכותל העזרה ח אמות (שם)
כח. ו' לשכות היו בעזרה. שבדרום סמוכה למזרח לשכת המלח (שם מ"ג)
כט. לשכת הפרוה [ועל גגה בית הטבילה לכה"ג ביוהכ"פ] (שם)
ל. לשכת המדיחין. ומשם מסיבה עולה לגג בית הפרוה (שם)
לא. שבצפון סמוכה למזרח לשכת הגזית. חציה בקדש וחציה בחול ופתוחה לחול ולקדש (שם מ"ד)
לב. לשכת הגולה (שם)
לג. לשכת העץ והיא לשכת פלהדרין ופתוחה לחול (שם)
לד. שער בית המוקד ובית המקדש כיפה ובית גדול היה ושנים שערים היו לו אחד פתוח לחיל ואחד פתוח לעזרה. וד' לשכות היו בבית המוקדש שתים בקדש ושתים בחול (פ"ק מ"ה-ו-ז-ח)
לה. מערבית דרומית לשכת טלאי קרבן (שם מ"ו)
לו. דרומית מזרחית לשכת לחם הפנים (שם)
לז. מזרחית צפונית בה גנזו בית חשמונאי את אבני המזבח ששקצוהו מלכי יון (שם)
לח. צפונית מערבית בה יורדים לבית הטבילה ושם מדורה שמתחממים בה ולשכת המוקד היא קרויה (שם)
לט. מקום היה שם אמה על אמה וטבלא של שיש וטבעת היתה קבועה בו ושלשלת שהמפתחות היו תלויה בה (שם מ"ט)
מ. שער הקרבן (פ"ק מ"ה וס"ב)
מא. שער הנצוץ וכמין אכסדרה היה ופתח היה לו לחיל (פ"ק מ"ה)
מב. ג' שערים בדרום סמוך למערב שער הדלק (פ"ק מ"ד וספ"ב)
מג. שער הבכורות (שם)
מד. שער המים (שם)
מה. לשכת בית אביטנס בצד שער המים. כמו שכתבנו גבי לשכת עץ בסוף מכילתין
מו. הכיור היה בין האולם ולמזבח ומשוך כלפי הדרום (פ"ג מ"ו)
מז. בין האולם למזבח כ"ב אמה וי"ב מעלות היו שם (שם)
מח. כותל האלם עוביו ה' [אמות] ופתחו ברוחב ב' [אמות וחמש אמלתראות על גביו] (ספ"ד ופ"ג מ"ז)
מט. והאולם אחד עשר רוחב ממזרח למערב על אורך שבעים אמה מצפון לדרום (ספ"ד)
נ. בית החליפות ט"ו אמה מן הצפון וכן לדרום (שם)
נא. ב' שלחנות באולם מלפנים על פתח הבית אחד של שיש ואחד של זהב. (פ"ו דשקלים מ"ד ופי"א דמנחות מ"ז)
נב. כותל ההיכל [עביו] שש. ופתחו ברוחב עשר (רפ"ד בסופו)
נג. ותוכו מ' אמה באורך ממזרח למערב וברוחב כ' מצפון לדרום (שם)
נד. מקום היה שם מימין הנכנס בטבלא של שיש וטבעת היתה קבועה בה כדי להגביהה כדי ליטול עפר מתחתיה ולתת במי המרים (סוטה פ"ב מ"ב)
נה. שני כני זהב היו בהיכל שכ"ג היה מניח עליהם ביה"כ דם הפר ודם השעיר בצאתו מבית קדש הקדשים (יומא פ"ה מ"ג ד). ומסתברא דבצפון היו (ע"ש מ"ה)
נו. המנורה בדרום משמאל הנכנס [ומעלה לפניה]
נז. אמה טרקסין (פ"ד)
נח. בית קדש הקדשים עשרים על עשרים (שם)
נט. אבן היתה שם ושתייה היתה נקראת (יומא פ"ה מ"ב)
ס. כותל ההיכל שש לצפון וכן לדרום. לרש"י עוביו שש. להרמב"ם יש בו חלל (ספ"ד ושם משנה ג')
סא. התא שש לצפון וכן לדרום (שם). ובכל אחד פשפש
סב. כותל התא חמש לצפון וכן לדרום ובהא פליגי נמי רש"י והרמב"ם (שם)
סג. המסבה ג' לצפון לרדום נקראת בית הורדת המים (שם)
סד. הכותל ה' לצפון וכן לדרום ופליגי נמי רש"י והרמב"ם (שם)
(סה. כותל ההיכל למערב ו' וכמחלוקתם של רש"י והרמב"ם בשל צפון ודרום וכן מחלוקתם גם בזו (שם
סו. והתא שש (שם)
סז. וכותל התא ה' למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה (שם)
סח. אחת עשרה [ממזרח למערב] לאחורי בית הכפורת (רפ"ה)
. ובכאן הנני לסימנים מסיים, ועלו כלם למספר חיים.
לחם שמים להיעב"ץ
בלוח הציור שעשה תי"ט לתבנית המקדש. יש לי לפקפק במ"ש (בסי"ב י"ג) ושתי לשכות הי"ל לשער נקנור אחת מימינו. והיא לשכת פנחס המלביש. ואחת משמאלו והיא לשכת עושי חבתי נראה שהיה מפרש לימינו. ולשמאלו של הנכנס דרך השער. ולא ידעתי מניין לו. וסתמו כפירושו משמע ימינו ושמאלו של שער. דמניה משתעי. והוא דרום וצפון של עולם. שקרוים ימין ושמאל בכל מקום. כמו באיוב (כ"ג) תלים (פ"ט).
בציור הנ"ל חקק בית המוקד בשבוש. כי צריך להיות חוץ לעזרה בהר הבית. שתי לשכותיו בקודש. ושתים בחול. והוא הכניס כולן בעזרה. גם הכיור. לא הניחו במקומו האמיתי. כי צ"ל משוך כלפי דרום. כבין האולם ולמזבח. לא בין אולם ולמזבח.
בלוח הציור שעשה תי"ט לתבנית המקדש. יש לי לפקפק במ"ש (בסי"ב י"ג) ושתי לשכות הי"ל לשער נקנור אחת מימינו. והיא לשכת פנחס המלביש. ואחת משמאלו והיא לשכת עושי חבתי נראה שהיה מפרש לימינו. ולשמאלו של הנכנס דרך השער. ולא ידעתי מניין לו. וסתמו כפירושו משמע ימינו ושמאלו של שער. דמניה משתעי. והוא דרום וצפון של עולם. שקרוים ימין ושמאל בכל מקום. כמו באיוב (כ"ג) תלים (פ"ט).
בציור הנ"ל חקק בית המוקד בשבוש. כי צריך להיות חוץ לעזרה בהר הבית. שתי לשכותיו בקודש. ושתים בחול. והוא הכניס כולן בעזרה. גם הכיור. לא הניחו במקומו האמיתי. כי צ"ל משוך כלפי דרום. כבין האולם ולמזבח. לא בין אולם ולמזבח.